top of page
  • Beige, Pink and Gold Visual Storytelling
  • Beige%25252C%252520Pink%252520and%252520
  • 1_edited
  • Untitled%252520design%252520(15)_edited_
  • 2_edited_edited
  • Twitter
  • YouTube

השקעה אקטיבית או פאסיבית במניות – מה עדיף?

עודכן: 7 ביוני 2021


שאלה מרכזית בקרב משקיעים בשוק ההון היא איזו אסטרטגיית השקעות עדיפה – אקטיבית או פאסיבית?

אסטרטגיית השקעות אקטיבית דורשת מהמשקיע מעורבות פעילה ויום יומית בתיק ההשקעות שלו. מטרת המשקיע היא לנצל תנודות מחירים ומגמות קצרות טווח כדי ״לנצח״ את השוק (כלומר להשיג תשואה גבוהה יותר מהתשואה המשוקללת של השוק). השקעה אקטיבית דורשת ניתוח והבנה עמוקה של השוק והחברות הנסחרות בו במטרה לחזות שינויי מחירים ובהתאם לתזמן קניה או מכירה של מניות.


אסטרטגיית השקעות פאסיבית מתמקדת בקניה ואחזקה של מניות לאורך זמן. היא אינה דורשת מעורבות פעילה בתיק ההשקעות ודוגלת במינימום פעולות קנייה ומכירה (״קנה והחזק״). השקעה זו דורשת משמעת עצמית ויכולת להתגבר על פיתויי קנייה או מכירה בעקבות ״הזדמנויות״ או ״משברים״ בשוק. הדרך הנפוצה להשקעה פאסיבית היא ע״י קניה של קרנות סל או קרנות מחקות העוקבות אחרי מדדים (לדוגמא מדדי MSCI World ,S&P500 או ת״א 125). בהגדרה - השקעה מסוג זה מכוונת להשיג את תשואת השוק.


יתרונות וחסרונות של אסטרטגיית השקעות אקטיבית

יתרונות אסטרטגיית ההשקעות האקטיבית כוללים גמישות מלאה בבחירת מניות (אין צורך לקנות מניות פחות טובות שנכללות במדד מסוים), אפשרות לגידור הסיכונים (ע״י קנייה של אופציות הגנה) ואפשרות לקיזוז מס רווחי הון. החסרונות כוללים עלויות השקעה גדולות (יותר מפי שתיים מהשקעות פאסיבית, דבר הפוגע משמעותית ברווחים לאורך זמן), וסיכון גבוה יותר הנובע מפיזור נמוך מדי ו/או בחירה לא נכונה של מניות.


יתרונות וחסרונות של אסטרטגיית השקעות פאסיבית

יתרונות אסטרטגיית ההשקעות הפאסיבית כוללים עמלות נמוכות מאד (אין צורך בניתוח חברות ובחירה סלקטיבית של מניות), יעילות מס גבוהה (דחיית מס המאפשרת לצבור ריבית דריבית לאורך זמן) והורדת הסיכון הכרוך בניסיון לתזמן את השוק. החסרונות כוללים הגבלת ההשקעות למדדים בלבד תוך החמצה אפשרית של ״הזדמנויות קנייה״ והגבלת התשואה המקסימלית של התיק לתשואת השוק.


אז איזו אסטרטגיה עדיפה?

ניתן לחשוב שמנהלי השקעות מקצועיים (משקיעים אקטיביים) ישיגו תשואה עודפת על פני קרנות מחקות מדד אך בפועל זה לא המצב. מחקרים מראים כי רוב מנהלי ההשקעות השיגו תשואות נמוכות יותר ממדדי השוק לאורך זמן ולמעשה רק אחוז קטן מהם הצליח ״להכות״ את השוק.


האם זה אומר שאין מקום לאסטרטגיית השקעות אקטיבית?

תלוי בנסיבות. בנסיבות מסוימות לאסטרטגיית השקעות אקטיבית בהחלט יש מקום. משקיעים עם עודפי מזומנים יחפשו ״הזדמנויות קנייה״ בשוק יורד, משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוהה ינצלו מגמות קצרות טווח כדי ליצר רווחים מידיים ומשקיעים לאחר פרישה יעדיפו מניות המחלקות דיבידנדים כדי לייצר תזרים הכנסות שוטף - Dividend Growth Investing.


לסיכום >>>

אסטרטגיות השקעה אקטיבית ופאסיבית הן שני צדדים של אותו המטבע. לרוב המכריע של האנשים (המחפשים תשואה מותאמת סיכון לטווח ארוך במינימום עלויות ומאמץ) השקעה פאסיבית במדדים היא הדרך המועדפת.


יחד אם זאת בנסיבות מסוימות ובמיוחד למשקיעים בעלי ידע וניסיון בהחלט יש מקום לשילובן של שתי האסטרטגיות. טובי המשקיעים, כולל בתי השקעות וקרנות הגידור המובילות בעולם, משלבים את הטוב משני העולמות. #השקעות #שוקההון #עצמאותכלכלית #חופשכלכלי #אסטרטגיותהשקעה #יזמות #תכנוןפיננסי

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page