top of page
  • Beige, Pink and Gold Visual Storytelling
  • Beige%25252C%252520Pink%252520and%252520
  • 1_edited
  • Untitled%252520design%252520(15)_edited_
  • 2_edited_edited
  • Twitter
  • YouTube

מנוף פיננסי - המגבר של ההשקעות

עודכן: 7 ביוני 2021


מינוף הוא היכולת להשתמש במשאבים של אחרים (זמן, ידע, כסף ועוד..) בכדי להגדיל או למקסם את התוצאות שלנו. מינוף הוא כלי עוצמתי לייזום ופיתוח של עסקים כמו גם לבנייה והגדלה של ההון האישי והמשפחתי.


בפוסט זה נתייחס למינוף הכסף בלבד - המינוף הפיננסי.


מינוף פיננסי הוא שימוש בכסף של אחרים (OPM - Other People’s Money) על מנת לייצר עוד יותר כסף לעצמנו. למעשה מדובר בלקיחת הלוואה על מנת להשקיע אותה בנכס רווחי כלשהוא. הנכס שמשקיעים בו יכול להיות מוחשי (כמו נדל״ן) או פיננסי (כמו תיקי השקעות, קרנות נאמנות וכד׳).


ההלוואה למשקיע ניתנת בתנאים שונים הכוללים בין השאר את גובה וסוג הריבית (קבועה או משתנה, צמודה או לא צמודה), את הביטחונות (משכון, שיעבוד, ערבות וכד׳) ואת שיטת ההחזר (תשלומים שווים, הלוואת בלון ועוד).


אפשר להשתמש במינוף בדרכים שונות כדי להשיג מטרות שונות. להלן 3 דוגמאות -


מינוף להגדלת ההכנסות (תזרים)

לקחנו הלוואה של מיליון ש״ח בריבית קבועה של 3% לשנה בתנאי ״בלון חלקי״ לארבע שנים (תשלום הריבית חודשי ואילו הקרן מוחזרת רק בתום תקופת ההלוואה). השקענו את כספי ההלוואה בקרן השקעות פרטית הנותנת ריבית שנתית של 8%.


התוצאה - כל שנה אנו מייצרים הכנסות של 80 אלף ש״ח, משלמים ריבית של 30 אלף ש״ח ונשארים עם רווח של 50 אלף ש״ח. בסוף התקופה נצא מההשקעה ונחזיר את קרן ההלוואה. כך יצא שהרווחנו 200 אלף ש״ח בארבע שנים מכסף שאינו שלנו (כספי ההלוואה).



מינוף לרכישת נכס (הגדלת הון)

לקחנו הלוואת משכנתא של חצי מיליון ש״ח בריבית קבועה של 3% לשנה למשך עשרים שנה (הלוואת ״שפיצר״ - קרן וריבית בתשלומים שווים). השקענו את הכסף בדירת מגורים בפריפריה ששוויה מיליון ש״ח אחרי כל ההוצאות (בדוגמא זו 50% מההשקעה הגיע ממינוף ו-50% מהון עצמי). הדירה מניבה דמי שכירות של 3.5% בשנה.

התוצאה - כל שנה אנו מייצרים הכנסות של 35 אלף ש״ח, משלמים על ההלוואה 34 אלף ש״ח ונשארים עם עודף קטן של אלף ש״ח. לאורך הזמן דמי השכירות משלמים את ההלוואה, חלקנו בדירה עולה ואנו צפויים להישאר עם נכס מניב וליהנות מרווח הון משמעותי כתוצאה מעליית ערכו.


מינוף להאצת החיסכון (הגדלת התשואה)

לקחנו הלוואה של מיליון ש״ח כנגד קרן ההשתלמות שלנו. ההלוואה ניתנה לנו בריבית של 1.5% לשנה בתנאי ״בלון חלקי״ לשבע שנים. את כספי ההלוואה השקענו בהלוואות חברתיות הנותנות תשואה ממוצעת שנתית של 4.5% לשנה.


התוצאה - כל שנה אנו מייצרים הכנסות של 45 אלף ש״ח, משלמים ריבית של 15 אלף ש״ח ונשארים עם רווח של 30 אלף ש״ח. באותו הזמן הכספים הצבורים שלנו בקרן ההשתלמות ממשיכים לעבוד ולצבור תשואה כרגיל. למעשה הצלחנו להגדיל את התשואה על ההון שלנו ע״י מינוף נכס קיים (קרן ההשתלמות) והשקעת הכסף בנכס נוסף (הלוואה חברתית).


מינוף הוא כלי עוצמתי וחשוב לבניית ההון האישי והמשפחתי אך יש לו גם סיכונים שצריך להכיר.

הסיכון המרכזי קשור באיכות ההשקעה. לא כל השקעה תניב את התשואה שמצפים לה ולא כל נכס ישמור או ישביח את ערכו.


במידה וההשקעה לא תניב את התשואה המתוכננת או במידה שהנכס לא יהיה נזיל בסוף התקופה, עלול המשקיע להיקלע לבעיית תזרים שתביא אותו לפתרונות דחק (לדוגמא מכירת הנכס בהפסד).

כמו כן אם ערך הנכס ירד, המשקיע יפסיד את כספי ההשקעה ועדיין יצטרך להחזיר את ההלוואה כולל הריבית שלה.


ויש גם את סיכון ההלוואה. במידה ולקחנו הלוואה בריבית צמודה או משתנה ותנאי השוק השתנו, יגדלו תשלומי ההלוואה מעבר למתוכנן.


לסיכום

מינוף פיננסי הוא כלי עוצמתי לבנייה והגדלה של ההון האישי והמשפחתי

ניתן ואף רצוי להשתמש בו כדי לייצר הכנסות נוספות ו/או לרכוש נכסים ולהגדיל את ההון.

הוא משמש כמעין ״מגבר״ של השקעות - במידה וההשקעה רווחית הוא מגביר את הרווחים ובמידה וההשקעה הפסדית הוא מגביר את ההפסדים.

לפני ביצוע השקעה ממונפת יש להערך נכון ולוודא שהיא תואמת לא רק את מטרות המשקיע אלא גם את סבילות הסיכון שלו.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page