top of page
  • Beige, Pink and Gold Visual Storytelling
  • Beige%25252C%252520Pink%252520and%252520
  • 1_edited
  • Untitled%252520design%252520(15)_edited_
  • 2_edited_edited
  • Twitter
  • YouTube

אסטרטגיית הקצאת נכסים - כמו גשר על מים סוערים

שוק ההון האמריקאי נמצא בשיא כל הזמנים. רבים חוששים מבועת נכסים שתתפוצץ ברעש גדול ותוביל למפולת שערים בבורסה.


ההיסטוריה מלמדת כי אחת לכמה שנים אכן מגיעה מפולת כזו אבל אף אחד לא יודע מתי היא תגיע, באיזו עוצמה היא תכה וכמה זמן היא תימשך.


כלל ידוע הוא שכל ניסיון לתזמן את השוק (לדעת מתי לצאת ומתי להיכנס) עלול לעלות ביוקר. מכירת ני״ע כתוצאה מפאניקה או הליכה אחרי העדר, מקבעת הפסדים ושוללת מתיק ההשקעות את האפשרות לתקן את עצמו.


ניסיון העבר מראה כי הנפילות הגדולות ביותר כמו גם העליות החדות מתרכזות במספר מצומצם של ימי מסחר. החמצה של אותם ימים בודדים עלולה להשפיע באופן דרמטי על התשואה.


במחקר שנעשה ע״י בנק ההשקעות ג׳יי פי מורגן ניתן לראות כיצד החמצה של ימי מסחר ספורים בתקופה של עשרים שנה השפיעה על התשואה בתיק ההשקעות:


אז איך מנהלים את הסיכון בשוק תנודתי ובלתי צפוי? הכירו את אסטרטגיות הקצאת הנכסים:

אסטרטגיית הקצאת נכסים היא שיטת השקעה שמטרתה לאזן את הסיכון והתשואה בתיק ההשקעות באמצעות חלוקתו לקבוצות נכסים שונות המקיימות ביניהן מתאם נמוך (מתנהגות שונה מבחינת סיכון ותשואה).


שלושת קבוצות הנכסים העיקריות בשוק ההון הן מניות, אגרות חוב ומזומן (או שווה מזומן) אולם בראייה רחבה יותר מביאים בחשבון גם נכסים לא סחירים כגון נדל״ן באחזקה ישירה, חוב לא סחיר, קרנות השקעה פרטיות, קרנות גידור ועוד.


אסטרטגיית הקצאת הנכסים נגזרת ממטרות המשקיע, אופק ההשקעה שלו ורמת הסיכון שהוא מוכן לשאת. משקיע שצריך את הכסף למטרה מסוימת בשנה הקרובה ייקח פחות סיכון ממשקיע שצריך את הכסף למטרה אחרת בעוד עשר שנים. אין אסטרטגיה אחת נכונה, יש אסטרטגיה המתאימה לכל משקיע.


דוגמא להקצאות נכסים שונות:


מחקרים מראים כי לאסטרטגיית הקצאת הנכסים יש השפעה מכרעת על התשואה בתיק ההשקעות, הרבה יותר מבחירה ספציפית של מניות ואג״ח בתוך קבוצות הנכסים.


לאורך הזמן משתנה שוויים של הנכסים בשוק ונוצר צורך לאזן את התיק מחדש כדי להחזירו לרמת הסיכון המקורית. האיזון נעשה ע״י מכירה של נכסים שעלו (ברווח) וקנייה של נכסים שמשקלם בתיק ירד.


פעולת האיזון נעשית אחת לתקופה (לפחות אחת לשנה) או בהתאם לשיעור הסטייה מהקצאת הנכסים המקורית. פעולת האיזון אינה טריוויאלית - איזון תדיר מדי עלול לפגוע ביכולת של הנכסים ״לעבוד״ ולהשיג תשואה ואיזון נדיר מדי עלול לשנות מהותית את הסיכון בתיק.

להלן מספר אסטרטגיות מובילות לאיזון הנכסים בתיק:


הקצאת נכסים אסטרטגית - מנסה לייצר הרכב נכסים שייתן תשואה אופטימלית עבור המשקיע לטווח הארוך וזאת ללא קשר למצב השוק.


הקצאת נכסים דינמית - דומה להקצאת נכסים אסטרטגית אבל מתאימה את עצמה לשינויים בסביבה הכלכלית. לדוגמא - בסביבת ריבית אפס של היום, רבים מצמצמים את הקצאת האג״ח לטובת מוצרי חוב לא סחיר ונכסים אלטרנטיביים אחרים.


הקצאת נכסים טקטית - גישה הרבה יותר אקטיבית הנותנת עדיפות לקבוצות נכסים, סקטורים או אפילו מניות ספציפיות עם פוטנציאל תשואה גבוה יותר. גישה זו משקפת ראייה קצרת טווח ומטרתה לנצל הזדמנויות בשוק. אפשר להתווכח לגבי יעילותה בטווח הארוך כיוון שהיא כרוכה בעלויות מסחר גבוהות, תשלומי מס תכופים וניסיון לתזמן את השוק (על חסרונות התזמון דיברנו בתחילת הפוסט).


הקצאת נכסים היברידית - משלבת בין האסטרטגיות הנ״ל.


לסיכום

כמשקיעים לטווח הארוך אנו צפויים לעליות וירידות בשוק ההון.

ניסיון לתזמן את השוק עלול לעלות ביוקר. מכירה מתוך לחץ מקבעת הפסדים וישיבה על הגדר (מחוץ לשוק) גורמת להחמצת ימי מסחר טובים ופספוס ההזדמנות לתיקון.

אסטרטגיית הקצאת הנכסים היא כמו גשר על מים סוערים - עוזרת לנו לחצות את תקופת אי הודאות, לנהל את הסיכון בתיק, להימנע מטעויות ולשפר את התשואה לאורך זמן.

בכל זמן נתון - וודאו שיש לכם אסטרטגיית הקצאת נכסים ושאתם עומדים בה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page